Gruvjobbare i Chile

Här är det en jättestor grej, men jag vet inte om ni har hört nåt om det i Sverige! Jag tyckte det var väldigt intressant faktiskt. För 69 dagar sedan så var det en jordbävning i en gruva i Chile. 33 gruvjobbare stängdes in på 700 m djup! På hela vägen upp så fanns det ett hål som var ca 8 cm i diameter, där de kunde skicka ner det absolut absolut nödvändigaste. Med tiden gjorde de hålet större, både nerifrån och uppifrån, jag förstod inte riktigt hur, men de gjorde dem iaf. Och idag, efter 69 dagar, över 2 månader där nere i gruvan var hålet tillräckligt stort för att de skulle kunna skicka ner typ en tub som de skulle kunna frakta upp folk i. Eftersom det var så långt kunde de inte bara frakta upp alla, p.g.a lufttrycket! Nu, efter att ha jobbat från tidigt på morgonen till klockan 10 på kvällen, så är alla gruvarbetarna ute. Det var typ ascoolt när de väntade på den sista, med stämningen och alla var helt till sig! Tänkte bara berätta det, iaf ni inte hört nåt hemma ;) Snart börjar skolan här igen! Jag är överlycklig! Äntligen ska jag få nåt gjort och kunna börja jobba, nu blir det hårdplugg för att klara de 5 ämnena. Plus att jag ska byta klass. Och spanskalektionerna börjar snart, det ska bli kul! Idag har jag mest suttit hemma, nån som vet hur man fixar mytorrent när det inte funkar??? Imorgon vet jag inte, ska väl försöka fixa allt! Och läsa svenska böcker som mina underbara föräldrar skickat till mig! TACK IGEN!!! Jag älskar er alla, nu ska jag äta middag ;) Pussokram totto

Kommentarer
Postat av: mamma

Hej gumman!

Jo nog har vi hört om gruvan - igår tittatde jag också på tv - BBC och såg hur de kom upp en efter en. Fantastiskt att allt gick bra! Skönt att äntligen få omma igång med skolarbete igen - inte bra med så mycket semester - man kan slöa till. puss mamma

2010-10-14 @ 12:18:27
Postat av: Pappa

Som sagt, många tittade på det hela. Det sändes live här hemma oxo. Det var visst över 1 miljard (!) som följde dramat på tv...

SKönt att komma igång igen. Kul och träffa den nya klassen! Kör på! POKP

2010-10-15 @ 16:53:50
Postat av: Maria

Skulle vi ha hört något? Vi är väl helt isolerade här hemma i Sverige ;)



Lycka till med din nya klass.



Vilka gulliga föräldrar du har som skickar böcker till dig.

2010-10-15 @ 19:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0